måndag 6 oktober 2008

Övning 10 : YouTube

Jag fastnade helt när jag skulle göra denna övning. Inte för att den på något sätt var svår men för att jag, helt sjukt egentligen, fick prestationsångest när jag skulle välja klipp att skicka in samt publicera på min blogg. Tyckte plötligt inte att något var kul, smart eller originellt nog.

Nu struntar jag i det och tar ett klipp som åtminstone roar mig:



Antagligen tillhör detta klipp det material som egentligen är upphovsrättsskyddat men det är ju uppenbarligen något som inte efterlevs. Så därför vågar jag lägga det här också. Jag fick leta upp ett par olika varianter av filmklippet eftersom flera av dem inte hade rätt kod i embed-taggen. Som tur var såg jag det direkt eftesom jag är van vid HTML. Men det är ju en klar svaghet att inte alla klipp har korrekt kod.

Annars tycker jag nog YouTubes styrka är att det finns väldigt många instruktionsfilmer om alla möjliga ämnen. Jag tror att det är där biblioteken kan hitta sin användning av YouTube också. Som en kombination av marknadsföring och instruktioner. Man kan ju, som många gör, visa upp sitt bibliotek på YouTube och visa hur man använder sig av vissa funktioner.

Inga kommentarer: