fredag 22 februari 2008

Premiär

Då var man bloggare då. Inte mot min vilja men ändå inte helt spontant. Denna blogg är ett led i en utbildning som heter "Utforska webben" som Regionbibliotek Halland har ordnat för regionens bibliotekarier.

Jag tycker att det skall bli väldigt intressant och nyttigt för mig för jag känner att jag tappat kollen på vad som erbjuds på nätet nuförtiden. Jag har verkligen gått från att ha "levt mitt liv på nätet" i stor utsträckning till att nuförtiden knappt vara uppkopplad alls, utom på jobbet.
Den stora anledningen till omställningen är väl att jag skaffade två barn under loppet av ett och ett halvt år. Så det som står överst på listan nu för tiden är oftast sömn.

Angående bloggar så tycker jag att det är ett intressant fenomen där alla kan komma till tals.
Samtidigt kan jag inte sluta fundera på vem som skall läsa allt som skrivs. Jag hade aldrig startat min egen blogg om det inte vore för denna kurs. Men är man inspirerad så skall man väl skriva. Sen är ju frågan vad syftet är med bloggen. För många kanske det är för ens egen skull man skriver. Som en slags minnesanteckningar. Andra är väl mer beroende av att det läses och kommenteras.

Sätter nog punkt där idag.
På återseende.

4 kommentarer:

Linda sa...

Välkommen som bloggare. Jag tror också att det finns olika skäl till att man blir bloggare, eller för att skriva i allmänhet, att man ibland skriver för att bli läst och ibland för att komma ihåg.

Det är i alla fall kul att prova på för att se hur det går till, tycker jag.

/Linda

kattis sa...

Hej bokbussmannen! Jobbar du möjligen också på biblioteket i Glommen? Jag befinner mig ibland strax norr om metropolen - Stubbhult är adressen tror jag - eftersom mina barns farmor och farfar har sin stuga där. Har själv aldrig besökt biblioteket, men barnen i fråga har det. Är det sant att det är världens minsta bibliotek?

Fredrik sa...

Hej Kattis!

Jag jobbade på biblioteket i Glommen en sommar för två år sedan när man försökte med sommaröppet. Det är litet men inte världens minsta.

Tyvärr har biblioteket lagts ned sedan årsskiftet men istället har vi på bokbussen börjat trafikera Glommen så jag är inte helt missnöjd. Hade helst sett en utvidgning av biblioteket dock, eftersom samhället växer.

Hoppas du trivs i Stubbhult och att vi får en fin sommar i år.

Biblottakarien sa...

Tjena bokbussman! Ska bli kul att se om man kan bli en bloggare igen. Fastnade i bloggträsket för några år sedan, men på en medlemssajt. Nu blir det ju mer i utbildningssyfte... Vi ses!