lördag 24 maj 2008

Wikis

Hoppade över övningen med chattar och IM eftersom det är lördag kväll och inga bibliotekschattar är igång och inga av mina kollegor är online. Varför jag gör detta en lördagkväll? Bra fråga, frun ser på Eurovision och jag är inte intresserad.

Så Wikis... jag har givetvis använt mig av dem litegrann och förbluffats över kraften i att gemensamt försöka få artiklarna så korrekta och uttömmande som möjligt. Det första jag gjorde var att söka efter mitt favoritband The Weakerthans. Det fanns ingen artikel om det, bara en röd länk från en artikel om Propagandhi. Jag tänkte att detta måste åtgärdas så jag fixade ett konto och skrev ett kort inlägg med de viktigaste sakerna som när bandet bildades och vilka medlemmarna är. Eftersom jag kan HTML tyckte jag det var krångligare att försöka lära mig WikiML fast det egentligen är enklare. Därför blev det inte så mycket gjort med rubriker och länkar. Tänkte ge mig på det när jag lärt mig mera. Fixade i alla fall en intern länkning till Propagandhi-artikeln. Kände mig faktiskt väldigt nöjd med att ha bidragit med nånting och det skall bli kul att följa artikeln och se om fler vill redigera den.

På återseende!

1 kommentar:

Biblottakarien sa...

Ska genast kolla din wikipediasida! Tyckte också det var svårt att hitta ett ämne att redigera - så jag tog ett jobbrelaterat. Kunde inte med att göra en sida om mig själv ;-)/Biblottakarien