tisdag 27 maj 2008

Chatt och IM

Testade först att chatta med "Fråga biblioteket". Det svåraste var väl egentligen att komma på en bra fråga som inte skulle kännas för lätt eller för svår. Frågade till slut om de kunde hitta någon info om The Weakerthans och de hittade ju genast deras officiella hemsida. Hittade också info om att de skulle spela i Stockholm i sommar. Kändes som att man fick bra hjälp samtidigt som man kände sig dum när man fick låtsas som att man inte kunde hitta en hemsida själv..

På Håbo var bibliotekarien offline så jag hoppade över det. Men det känns som att jag ändå har en bra uppfattning om hur en chatt fungerar. Har använt mig av det en hel del tidigare.

Till sist så testade jag och Christina att chatta lite med varandra via våra gmail-konton. Det funkade bra men kändes lite krystat eftersom vi satt cirka två meter ifrån varandra här på kontoret. Ingen av oss såg väl någon omedelbar nytta med just denna tjänst i vårt dagliga arbete just nu men privat kan den vara intressant. Det som styr valet av IM-tjänst annars är väl att man tar den som flest personer använder. När jag pluggade var det icq som gällde men idag känns det som att MSN messenger är dominerande.

Jag valde att inte lägga till någon chatt till min blogg just nu. Det kändes inte motiverat eftersom jag så sällan är online.

Mest kul var faktiskt att se hur snabba och duktiga de var på "Fråga biblioteket".

3 kommentarer:

Linda sa...

Hej!
Kul att se att du börjar få upp farten med utmaningarna. Du skriver exemplariska blogginlägg om hur det har gått också, roligt att läsa!

/Linda

Fredrik sa...

Hej själv!

Tack för uppmuntran. Kul att någon faktiskt läser bloggen!

/Fredrik

Biblottakarien sa...

Jag läser också bloggen! Vi är nog på ungefär samma ställe nu... /Biblottakarien